عودلاجان یا عودلاجار از دو واژه ی عود» و لاجی» تشکیل شده که به دلیل قرار داشتن بازار عطاران در منطقه بوده و به این نام معروف گشت. محلهی عودلاجان روزگاری جز پنج محلهی اصلی شهر و در شمار محلات اعیان نشین تهران قرار داشته، دورهی قاجار را می توان به عنوان دورهی رشد شکوفایی این محله قلمداد کرد و بالعکس دورهی معاصر را به عنوان دوره ی افول آن به شمار آورد. عودلاجان در لغت به معنای جایگاه پخش آب می باشد. این گذشته از معابر و کوچه هایی که آن را به محلات چاله میدان و بازار می پیوست، دروازهای به نام شمیران داشت که محور نفوذی به بلوک شمیرانات و مسیر حرکت شاه به عشرت آباد، قصر قاجار، سلطنت آباد، صاحبقرانیه و باغهای دیگر بود (بهزادفر، 1386). عودلاجان به عنوان سومین بافت تاریخی ارزشمند تهران و یادگاری از حصار ناصری در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. بافت 16 هکتاری عودلاجان از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شمال به خیابان امیرکبیر، از شرق به خیابان پامنار و از جنوب به خیابان بوذرجمهوری محدود می شود و در عهد ناصری به عنوان یکی از بخش های مهم تهران، محل ست تعداد زیادی از رجال و دولت مردان قاجار بوده است. عودلاجان در دوره ی قاجار به ویژه در عهد ناصری از جایگاه ویژه ای در میان اعیان و خانواده های قجری برخوردار بوده و برای نخستین بار موسیو کرشیش معلم اتریشی مدرسه دارالفنون نقشهی این بافت تاریخی را با مشارکت ذوالفقار بیک و تقی خان با تمام گذرها، کوچه ها و حتی بناهای تاریخی ارزشمند این بافت در داخل بخشی از پروژهی طراحی نقشهی تهران در سال 1275 هجری قمری ترسیم کرد که به دنبال آن مطالعات وسیعی برای ثبت بناهای ارزشمند بافت تاریخی تهران آغاز شد که تدوین تنها سند تاریخی با تعیین پنج محلهی سنگلج، عودلاجان، بازار، چالی میدان، و ارگ حاصل آن بود.
عودلاجان از محلهها و گذرها و خانههای تاریخی و باغهای بسیاری تشکیل شده و کوله باری ارزشمند از تاریخ و هنر پایتخت نشینان دورهی قاجار است. بر اساس مستندات بافت تاریخی عودلاجان در برگیرندهی 8 محلهی سادات محلهی نو، باغ امین، دروازه شمیران، عربها، شاه غلامان، یهودیها و حیات شاهی و 25 کوچه و گذر به نامهای باغ نظام الدوله، در حمام نواب، شترگلو، مسجد حوض، در مدرسه و کوچههای نظام العلماء سردار، سپهدار، شاهیپاتی، معین الممالک، حاج علی، آقا موسی تاجر، میرزا آقاجان، خدابنده لو، حاجی آقابابا، آقا محمد محمود، سهراب خان، نقارهچیها، هادی خان و محمد خان امیر تومان بوده است که امروزه از بسیاری از آنها خبری نیست.
شاخصه هر بافت تاریخی بناها و عمارات های ارزشمند موجود در آن است و عودلاجان نیز از این قاعده مستثنا نیست. خانههای و عمارتهای موجود، هر یک دربرگیرندهی بخش وسیعی از هنر و تمدن ایران زمین در دورهی قاجار است که در دل این بافت تاریخی سکنی گزیده اند. خانه هایی که سبک و سیاق معماری آنها بیانگر اعیان نشین بودن این محله ی تاریخی است. خانههای میرزا حسن خان، قوام الدوله، رضاخان والی، خانه ی تاریخی مدرسی، خانهی دبیر الملک، نقاش باشی، محب علی خان، عین الملک، حسین قلی خان، عزالدوله، ملک الشعرای بهار، حشمت الدوله و نجم الملک از جمله ی این بناها است که برخی به دلیل فعالیتهای عمرانی شهرداری تخریب شدهاند. با توجه به بررسی در مورد معماری مسی در دوره ی قاجار صورت گرفت، هر سه نوع سبک مسی از ساخت خانهها در این محله قابل مشاهده است. تعدادی از خانهها کاملاً مبتنی بر سبک اروپایی ساخته شده و تعدادی دیگر با تلفیقی و یا کاملا سنتی هستند. اما در رابطه ساختار خود محله بسیاری از عناصر معماری سنتی در جای خود باقی مانند و برعکس معماری سلطنتی که تأثیر بسیاری زیادی از غرب پذیرفته بود در معماری شهری و به خصوص در محلات این تأثیر از عمق زیادی برخوردار نبود که با گذر از کوچه های قدیمی در این محله شاهد کم و زیاد بودن این عناصر به کار گرفته شدهی غربی در آن هستیم. همچنین در محدوده ی این محله، حدود بیست کنیسای کوچک و بزرگ به چشم می خورد که نشان دهنده ی این بوده که این محله جایگاه زندگی کلیمیان در آن دوره بوده است که آثار به جای مانده شاهد بر این مدعاست.
با مراجعه به نقشهها و تصاویر محلهی عودلاجان و با مطالعهی مقاطع رشد و تغییر شهر تهران و تحولات شهرنشینی، میتوان دورههای کالبدی محله را به سه دوره ی اصلی تقسیم کرد: دورهی اول (از ابتدا تا سال 1284 ه.ق مقارن با گسترش شهر) که نقشههای تاسکوف، برهزین 1257ه.ق و کرشیش 1275مق را شامل میشود. نقشه ی دارالخلافه ی تهران موید پیروی از سبک اصفهان است. در مقایسه با نقشه ی سال 1257مق به این نتیجه می رسیم که گذرهای اصلی تغییری نداشته و فقط از وسعت باغهای محدوده در ضلع شمالی و شمال شرقی کاسته شده و بافت مسی جایگزین آن گردیده است، همچنین از مقایسه ی دو نقشهی 1257 و1275 ه.ق می توان دریافت که به کوچه های فرعی افزوده شده که میتوان در تقسیم قطعات بزرگتر به قطعات کوچکتر و ایجاد کوچه های جدید جهت دسترسی به واحدهای جدید دانست، از سال 1309 ه.ق به بعد، احداث خیابان جدید به دنبال ت های شهرسازی مدرن، تولد عنصر شاخص شهری مهم در بافت محلهها(دبیرستان مروی روی باغ مروی و از بین بردن قسمتی از سنگلج و احداث پارک شهر فعلی، تفکیک اراضی و امتداد یافتن کوچه ها جهت دسترسی به اراضی تفکیکی عقب تر و گسستگی بافت به دلیل تعریض و احداث کوچه های جدید به دنبال ورود خودرو به بافت قدیم، افزایش تراکم بافت به دنبال استفاده بهینه از زمینه افت کیفی بافت به دنبال تبدیل کاربری مسی به تجاری به خصوص در مجاورت خیابان های اصلی و تبدیل هسته ی مرکزی بافت کارگاه، انبار و. عدم توجه به پتانسیل های تاریخی و ارزشمند بافت، تغییر ارتفاع ابنیه در بافت و ایجاد بلندمرتبه سازی بدون توجه به ساختار اصیل بافت، اهمیت ثانویه پیدا کردن بسیاری عناصر شاخص به علت گسترش شهر و ساخت و سازهای جدید، به هر حال از سال 1309 به بعد شدیدترین لطمه به این محله ها وارد آمد، از یک سو خیابان کشیهای جدید محله ها را تکه پاره کرد و از سوی دیگر نیازهای فضایی بازار مجاور آن به تخلیه و تخریب آن کمک کرد (مشهدی زاده دهاقانی، 1378). با تمام این تفاسیر میتوان گفت: عودلاجان از محلاتی است که به رغم آشفتگیها، شگیها و بهم ریختگیها و دستکاریهای ناشیانه که به مرور در ساخت و بافت آن ایجاد شده است، اما کماکان آیینهای از هنر و معماری دورهی قاجار میباشد و حفظ آنها واجب میباشد.
- خیابانها و معابر
برای اولین بار در شهرسازی ایران به خیابانها به عنوان فضایی با هویت و زنده توجه می شود. به طوریکه مانند خیابانهای سبک اصفهان، صرفاً جنبهی تفریحی و گردشگاهی دارند و نه مانند دورههای بعد جنبهی دسترسی سواره و پیاده. خیابانها در دو مفهوم خود از دو الگو پیروی میکنند. چهره و سازمان فضایی شهر خویش را در ادامهی مکتب اصفهان شکل میدهد. محوری با درختکاری و نهرهای آب در طرفین تک بناهای عقب نشسته که در میان باغها و بستان های اطراف خود محصور شدهاند، مانند خیابان علاءالدوله. بدنهی ساخته شده در طرفین که رو به خیابان دارند و سازمان کالبدی ممتدی را تشکیل میدهند. خیابانهای این گروه وام گرفته از الگوی اروپایی فرانسوی خود، کمی بعد به عنوان عنصر اصلی توسعهی شبکه ی شهری و رقیب پرقدرت بازار، تمام عملکردها و عناصر حیاتی را در آن می گیرد. خدمات ساکنین خود را در خود تأمین مینماید و بدین ترتیب بازار را تا حد فضایی سنتی و خاطره ای عقب میراند. مانند خیابانهای مریضخانه، چراغ گاز و ناصریه.
نکتهی آخر، آمد و شد وسایل نقلیه عمومی، حضور عمارات و بناهای دولتی، از قبیل تلگراف خانه و پست خانه شمس العماره، برج ساعت، تکیهی دولت و دیگر عملکردهای جدید دولتی و خصوصی، تماشاخانه، هتل، فروشگاهها و باغ ملی و . که برای شار کهن بیگانه هستند، در کنار خیابان های جدید و به عنوان عناصر اصلی ریخت شناسی شهری بر نقش جهان تاکید کرده و خود نیز به عنوان عنصر نمادین و نشانه ای تبدیل میگردد (افشار اصل، خسروی، 1377).
- میدان
گرچه در ساختار فضای شهری قاجاری، میادین در ادامهی سنت گذشته است اما به لحاظ ساخت و عملکرد و سازمان و عناصر فضایی دیگر گونه جلوه میکنند. در بافت کهن، میدانها، فضایی معمارانه نداشته و تنها گشایشی در محل برخورد چند کوچه بودند و نه به لحاظ عملکردی محل رسیدن بار و توزیع آن به کاروان سرها، اما در سبک تهران دورهی قاجاریه، دارای عملکردهای مشخص و عمده میگردند و مانند خیابانها از چهره و هویت خاص خود برخوردار میگردد. مانند میدان توپخانه، میدان بهارستان، میدان مشق و میدان ارگ. از جمله تحولات میادین در عصر قاجار، جانشینی عملکردها و عمارات جدیدالورود، به جای عناصر میدان مکتب اصفهان میگردد. مسجد، بازار، کاخ حکومتی و مدرسه در میدان دورهی صفویه در سبک تهران جای خود را به تلگراف خانه، پستخانه، بانک، عمارت نظمیه و بلدیه میدهند. خیابانها و میادین مختلف با عملکردهای متفاوت و جداگانه سعی میکنند تا سازمان فضایی جدید را بر شهر مسلط کند و چهرهی متجددی از شهر تهران که نماد و دریچهی دولت به جهان آن روز باشد را ارائه میکند. تجمع تمامی عناصر و مظاهر زندگی جدید در اطراف آنها مبین چنین گرایشی است (افشار اصل، خسروی، 1377). در این بین دو میدان ارگ و میدان بهارستان که از جمله میدانها مطرح در دورهی قاجار بودند نام برد.
میدان ارگ از دورهی زندیه برجای مانده و در زمان فتحعلی شاه، ارگ نام گرفت. این میدان را سپس میدان شاه میدان توپخانه و باغ گلشن نامیدند و امروزه آن را با نام میدان پانزده خرداد می شناسند. میدان تاریخی ارگ تهران، اولین و قدیمیترین میدان پایتخت بود. طبق اسناد حوض آبی نیز در این میدان وجود داشته که تخریب شده است، ساخت این میدان به 140 سال پیش و مربوط به زمان ناصرالدین شاه میباشد. کاربرد این میدان تشریفاتی بوده است. این میدان در حد فاصل بین خندق و ورودی ارگ تهران قرار داشت که برای ورود به آن باید از روی پلی چوبی عبور میکردند که روی خندق زده شده بود و به تخته پل معروف بود. در اطراف میدان ارگ چند بنا برپا بود که عبارت بودند از: سردر بزرگ یا عالی قاپو در شمال، دفترخانه در شمال غرب، نقارخانه در جنوب و تلگراف خانه در شرق. در دورهی ناصرالدین شاه با ورود عناصر معماری مدرن به ساختار شهری، دگرگونی اساسی در میان میدان صورت گرفت. استخری بزرگ و هشت ضلعی در میان آن ساخته شد که آب این استخر به باغ گلستان و به حوض سبزه میدان و محله های جنوب ارگ جاری می شد، دور استخر مرکزی میدان، در گذرگاه سنگفرش برای رفت و آمد در شبکه ایجاد شد و دو طرف استخر را حصارکشی و باغچه بندی کرده، با کاشتن انواع درخت و گل های ایرانی و فرنگی به محوطهای سرسبز و باصفا تبدیل شده بود.
میدان بهارستان مهمترین نمونهی عرصهی بروز نمود مدرنیته در آن است. کاوشهای صورت گرفته در تحول این میدان بدین صورت است: در دورهی قاجار به عنوان جلوخان باغ سلطنتی در بیرون شهر مورد استفاده قرار میگرفت همچنین در دهههای نخست قاجار در آن مراسم آئینی برپا میشد.
مطالعات تاریخی نشان میدهد که کالبد و فضای میدان بر طبق تغییرات گوناگونی که در نهادهای اجتماعی جامعه صورت میپذیرفته، تغییر یافته که این تحولات در راستای نوگرایی ایران بوده است. در واقع کاربرد اصلی این میدان ی بوده است.
به طور کلی بر طبق خلاصهای از کتاب شار تا شهر دکتر حبیبی، میتوان ویژگیهای شهرسازی دوره قاجار را اینگونه بیان کرد:
- در این دوران همانند دوران صفویه بازار نقش ستون فقرات شهر را به عنوان نقش اقتصادی- تجاری و اجتماعی فرهنگی برعهده دارد.
- دوره قاجار مترادف است با تغییرات عمده اقتصادی اجتماعی و ی در جهان.
- در زمان حکومت فتحعلی شاه فضاهای جدیدی مانند دارالفنون، تکیه دولت، خیابانهای جدید و میدان به کالبد اغلب شهرها افزوده شد.
- در دوران فتحعلی شاه پایهریزی شهر تهران ریخته شد و در دوره ناصرالدین شاه سبک تهران متولد شد.
- در دوران قاجار برای شهر تهران دو نقشه داریم: اولی تحت عنوان دارالخلافه تهران مربوط به سال 1233با مشخصات کامل سبک اصفهان میباشد که شامل میدان اصلی شهر سبزه میدان و در اطراف آن مسجد جامع و بازار و دارالخلافه را میبینیم که توسط دیوارهای محاصره شده که از دوران صفویه برگرفته شده است. نقشه دوم تحت عنوان دارالخلافه ناصری مربوط به سال ۱۲۵۶ که به دنبال اولین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۲۸۴ صورت گرفت که توسط موسیو بهار فرانسوی طرح شد. در این نقشه یک عنصر جدید را میبینیم تحت عنوان راه آهن با دروازه مجزا خود. در این طرح دیواره های اطراف شهر قدیمی را نداریم و شهر در حال گسترش به اطراف میباشد که شهر در این نقشه دارای دوازده دروازه میباشد و باروی شهر به صورت هشت ضلعی میباشد که شکلی از دیوارهای دوران رنسانس و سبک باروک را در خود دارد.
- از شباهتهای سبک اصفهان با سبک تهران این است که هر دو سبک در بافت کهنه شهر دخالت چندانی ندارند.
- در این دوره در زمان نقشه دوم مرکز شهر از سبزه میدان به میدان توپخانه منتقل شد.
- برج ساعت در این دوره به عنوان وقت شناسی و عمارت تکیه دولت تقلیدی زیبا از ساختمان اپرا میباشد
- میدان توپخانه به عنوان میدان اصلی شهر به شکل مستطیل به ابعاد ۱۰ در ۲۲۰متر میباشد که از تناسبات دوران باروک و رنسانس پیروی میکند.
- در سبک تهران، ترکیبات میدان در سبک اصفهان از جمله: مسجد، بازار، کاخ حکومتی، مدرسه و غیره جای خود را به عمارتهای تلگرافخانه شاخص ارتباطات، بانک (شاخص روابط بازرگانی)، عمارت بلدیه (شاخص ساختمان حکومتی)، عمارت نظمیه شاخص عنصر نظامی در سبک تهران میدهد.
- خیابان جبا خانه (بوذر جمهوری قدیم و پانزده خرداد کنونی)، میدان ارگ که نقش تشریفاتی دارد.
قدرت معنوی مسجد در دوره قاجار بر کل شهر
میدان ,شهر ,بافت ,تهران ,سبک ,ی ,به عنوان ,در این ,این میدان ,که به ,بافت تاریخی
درباره این سایت